۱۳۹۱ فروردین ۱۸, جمعه

بزرگترين کتيبه خط پهلوي دنيا همچنان بدون حفاظت


بزرگترين کتيبه خط پهلوي دنيا همچنان بدون کمترين حفاظتي در معرض عوامل فرسايشي قرار دارد و هيچ خبري از تحقق وعده هاي مسئولان ذي ربط براي حفاظت از اين اثر ارزشمند نيست.
به گزارش مهر، کتيبه باستاني کردير که در مجاورت روستاي سرمشهد در 80 کيلومتري کازرون و در ارتفاع 30 متري از سطح زمين قرار دارد در دوران ساسانيان و از زبان کردير، يکي از برجسته ترين موبدان اين دوره تاريخي و در زمان پادشاهي بهرام دوم نوشته شده است. باتوجه به اينکه اين اثر از سال 1318 و در رديف 336 فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده اما پس از گذشت نزديک به 80سال از زمان ثبت آن، هنوز هيچگونه اقدام حفاظتي که بتواند ضامن بقاي اين خطوط باستاني و حفظ اين کتيبه 11متر مربعي باشد، صورت نگرفته است. پس از آنکه در شهريورماه امسال گزارشي در خصوص تشديد فرسايش کتيبه کرتير که بزرگترين کتيبه خط پهلوي دنيا محسوب مي شود، در خبرگزاري مهر منتشر شد معاون ميراث فرهنگي استان فارس نسبت به انتشار اين خبر واکنش نشان داد و اعلام کرد که بر اساس برنامه ريزيهاي صورت گرفته کتيبه کرتير کازرون با پيش بيني اعتبار لازم در سال جاري مرمت مي شود تا از روند فرسايش اين اثر تا حدودي جلوگيري شود.عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان شهرستان کازرون در اين رابطه گفت: متأسفانه با وجود وعده مرمت، طي شش ماه گذشته اقدام چنداني براي حفاظت اصولي از اين کتيبه منحصر به فرد و نقش برجسته زيرين آن صورت نگرفته است.محسن عباسپور ادامه داد: پس از تجربه تلخ تخريب بخشي از نقش برجسته بهرام در تنگ چوگان کازرون، حداقل اين انتظار مي رفت که مسئولان و نهادهاي متولي، اقدامات ويژه اي را براي افزايش حفاظت هاي فيزيکي از نقوش برجسته و کتيبه هاي کازرون داشته باشند اما متأسفانه اين اقدامات تنها به صورت حداقلي و محدود به آثار موجود در تنگ چوگان تحقق يافت و براي آثار ارزشمند و بي نظيري مانند بزرگترين کتيبه خط پهلوي دنيا که پيش از اين هم وعده حفاظت از آن داده شده بود، هيچ اقدامي صورت نگرفت.
وي اظهار داشت: نگران اين مسئله هستيم که کم توجهي و بي مهري برخي از مسئولان و دستگاه هاي ذي ربط نسبت به حفاظت از اين دست از آثار در نهايت موجب تکرار حوادث تلخي مانند تخريب نقش بهرام شود و آن موقع ديگر نمي توان جايگزيني براي اين آثار يافت. اين فعال ميراث فرهنگي بيان کرد: خوشبختانه در منطقه سرمشهد، مدتهاست که اهالي منطقه حساسيتهاي خوبي در خصوص حفاظت از کتيبه کردير دارند اما بدون شک براي حفاظت اصولي از چنين اثر ارزشمند و بي نظيري بايد اقدامات اصولي مانند فنس کشي متناسب با فضا، نورپردازي در شب، استقرار نگهبان دائمي براي کنترل کتيبه کردير، نقش برجسته بهرام و شهر تاريخي سرمشهد و... را انجام داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر